Dette efterår lancerer Doro deres Doro Connect & Care®-tjenestei Danmark – en app, der samler seniorers familiemedlemmer og venner i et socialt netværk, så det bliver lettere at holde kontakten og hjælpe med fx praktiske gøremål. Sammen med Doro Connect & Care® kommer også en ny version af hjælpe-funktionen My Doro Manager, som bl.a. skal gøre overgangen fra ”almindelig” mobil til smartphone lidt nemmere. Målet er at give seniorer øget tryghed i hverdagen.

 

Den svenske mobilproducent Doro, der specialiserer sig i brugervenlige telefoner til seniorer, lancerer nu deres nye service Doro Connect & Care® i Danmark – en app, som pårørende kan downloade til deres egne smartphones, hvorfra de kan blive tilknyttet et socialt netværk omkring senioren.

 

Når der er brug for at snakke – eller hjælp til at købe mælk

I chatfunktionen kan netværkets medlemmer sende beskeder og billeder til hinanden. Via appen kan senioren også bede om hjælp til fx indkøb, ligesom familiemedlemmer eller naboer nemt kan aftale og koordinere, hvem der hjælper med kørsel til lægebesøg, græsslåning og andre praktiske gøremål. På den måde bliver det nemmere at holde kontakten – og appen er samtidig et godt værktøj til at koordinere hjælp i hverdagen.

 

Ro i maven hos pårørende

Doro Connect & Care® giver også sikkerhed i situationer, hvor der opstår akut behov for hjælp hos senioren. Ved blot et enkel tryk på telefonens alarmknap får netværkets medlemmer en notifikation om, at deres ven eller familiemedlem har brug for hjælp.

 

Samtidig gør Doro Connect & Care® det muligt at holde lidt ekstra øje med sine ældre pårørende. Appen sender automatisk notifikationer, hvis brugerens telefon fx ikke har været i bevægelse i 24 timer, eller hvis opkald gentagne gange ikke bliver besvaret. På den måde fungerer Doro Connect & Care® som en slags udvidet tryghedsalarm, der opfanger indikationer på, at noget muligvis ikke er, som det skal være.

 

Hjælp efter behov

Sammen med Doro Connect & Care® lancerer Doro også en ny version af My Doro Manager, som nu bliver en webbaseret hjælpe-funktion til både pårørende og seniorerne selv.

 

De to mobiltjenester skal både gøre det nemmere og mere trygt for seniorer at bruge moderne mobilteknologi, men på hver sin måde:

- My Doro Manager har til formål at hjælpe med det tekniske, mens Doro Connect & Care® går skridtet videre og fungerer mere som en omsorgs- og tryghedsfunktion, der primært er tiltænkt den ældste del af vores målgruppe, som har behov for daglig kontakt, omsorg og hjælp fra pårørende, forklarer Rudi Iversen.

 

Nemmere overgang fra ”almindelig” mobil til smartphone

My Doro Manager er særligt tiltænkt smartphonenybegyndere. For selvom rigtig mange seniorer allerede har skiftet den klassiske mobiltelefon ud med en smartphone, så er mange stadig tilbageholdne:

- Frygten for, at en smartphone er for kompliceret, at det er for svært at komme i gang, eller at man mister sine nuværende kontakter og billeder, står ofte i vejen, forklarer Rudi Iversen.

Derfor opgraderer Doro nu My Doro Manager til en webtjeneste, så seniorer fra deres PC kan ændre indstillinger som lyd og lys, gemme og dele billeder samt overføre fx kontakter og genvejstaster fra én Doro-telefon til en anden. At det foregår på computerskærmen, gør det nemmere og mere overskueligt – og på den måde giver det flere mod på at prøve kræfter med smartphoneteknologien.

 

Tag kontrollen med Teamviewer

Udvalgte familiemedlemmer og venner kan også benytte My Doro Manager – og på den måde hjælpe fra distancen med fx at ændre indstillinger på vegne af brugeren. Og som noget helt nyt er det også blevet muligt via Teamviewers fjernadgangssoftware at fjernstyre seniorens mobil, hvis behovet opstår:

- Jeg tror, at mange har prøvet at sidde med en forælder i røret og forsøgt at forklare og komme med løsningsforslag, når teknikken på mobiltelefonen har drillet. Næsten alle ved, hvor frustrerende det er for begge parter. Det gør den nye Teamviewer-funktion op med, slutter Rudi Iversen.

 

Mød Doro på IFA 2016

Interesserede journalister kan opleve både Doro Connect & Care® samt My Doro Manager på IFA, der finder sted i Berlin fra den 2-7. september. Her vil Doro være at finde ved stand 208 i hal 4.2.

 

Tilgængelighed

My Doro Manager og Doro Connect & Care® er forudinstalleret på alle Doros nyere smartphones – og på et udvalg af mobilproducentens øvrige mobiltelefoner. Begge tjenestervil være tilgængelige fra midten af oktober 2016.

 

Læs mere om Doro Connect & Care® her: http://www.doro.dk/my-doro-manager/connect-care