Mobilproducenten Doro, der er ledende på markedet for seniorvenlige telefoner, har i dag annonceret tre nyheder på Mobile World Congress i Barcelona. Den første er en helt ny cloud-baseret løsning, der via sensorer i hjemmet kan alarmere pårørende, hvis der sker en faldulykke – eller hvis senioren ændrer adfærdsmønster ved fx ikke at have åbnet sit køleskab de seneste 12 timer.

På messen lanceres også den nye Doro 8035 – en smartphone med en brugervenlig trin-for-trin-guide, der skræddersyer telefonens opsætning til den enkelte seniors teknologiske erfaring og behov.

Dagens tredje nyhed er Doro 7060 – en klaptelefon der supporterer Voice over LTE (VoLTE) og flere gængse apps.

Ifølge Doros egne undersøgelser har 24 % af europæerne i større eller mindre grad omsorgspligt for en senior. 61 % af dem giver udtryk for, at de ofte er urolige for, at han eller hun fx falder eller på anden måde kommer til skade. Geografisk distance er ofte en barriere for at kunne hjælpe seniorer, der bor i eget hjem. For en stor del af dem er mobiltelefonen den eneste mulighed for at tilkalde hjælp, men mange har ikke nødvendigvis mobilen ved hånden. Det efterlader en stor efterspørgsel på innovative og pålidelige løsninger, der kan hjælpe de pårørende og seniorerne med at holde kontakt.

Teknologi der højner livskvaliteten
På den baggrund præsenterer Doro i dag SmartCare by Doro, en løsning, der skal hjælpe og beskytte ældre. SmartCare by Doro består af en gateway og en række smarte sensorer, der er forbundet til en cloud service via My Doro. På den måde kan den forbinde sensorerne med smartphones og enheder, der tilhører plejepersonale, pårørende og senioren. Systemet tilpasser sig den individuelles opførsel og kan opfange og alarmere pårørende eller plejepersonale i samme øjeblik, uheldet sker. Doro SmartCare er - for at imødekomme forbindelse til tredjeparts sensorer og enheder - baseret på en åben systemarkitektur. 

I praksis betyder det, at hvis en person falder ned af trappen i hjemmet, vil sensoren automatisk registrere hændelsen og advisere de tilmeldte pårørende, Doros alarmcenter eller andre, der herefter kan kontakte senioren og om nødvendigt kontakte plejepersonale eller vagtcentral. Det er også muligt at blive alarmeret, hvis køleskabet fx ikke har været lukket op de seneste 12 timer, eller hvis hoveddøren ikke er låst korrekt.

- Lanceringen af SmartCare by Doro er en milepæl og et strategisk vigtigt skridt for vores forretning. Vi ved, at seniorer i dag ønsker at blive boende i eget hjem og være uafhængige af andres hjælp så længe som muligt. Det kan vi hjælpe dem med ved at tilbyde komplette systemer og enheder, der gør livet nemmere for ikke bare seniorerne, mens også deres pårørende, og som på sigt også kan bidrage til en mere bæredygtig ældreomsorg, konstaterer Robert Puskaric, CEO og President hos Doro, der forventer, at SmartCare by Doro er i handlen i Q4 2018. 

Seniorerne vil også have smartphones
Brugen af smartphones blandt seniorer (+65) er støt stigende. Knap halvdelen (46 %) føler sig usikre, når det kommer til ny teknologi, mens andre har nemmere ved at følge med udviklingen – det betyder, at gruppen har meget forskellige behov og dermed ønsker til funktionalitet. Samtidig kan seniorerne have særlige behov i forbindelse med aldersrelaterede handicaps. Fx har 82 % af seniorerne synsproblemer, mens 29 % har problemer med hørelsen og 42 % har udfordringer med finmotorikken. Det tager de færreste smartphones på markedet hensyn til, og det holder antallet af smartphonebrugere blandt de ældre nede.

- Vi ved, at mange seniorer gerne vil skifte deres almindelige mobil ud med en smartphone, så de kan få adgang til de samme kommunikationsværktøjer og apps som deres yngre familiemedlemmer og venner. Det skridt gør lanceringen af Doro 8035 nemmere, fortæller Robert Puskaric.

Doro imødekommer forskellige behov 
Doro 8035 har et nyt og stilfuldt design, der er skræddersyet til seniorens behov: Høj og tydelig lyd, god at holde ved, robust på alle måder og med tre fysiske taster. Og for at imødekomme seniorernes forskellige behov har smartphonen to forskellige navigationssystemer og brugerflader. Når Doro 8040 tændes første gang, vil en trin-for-trin guide hjælpe brugeren med at finde det rette navigationsindstilling og brugerflade baseret på deres behov og erfaring. Med ”Easy Mode” får de med lidt eller slet ingen smartphone-erfaring en brugerflade, der er ekstra nem at navigere i og forstå, men stadig omfattende nok til at tilbyde de samme fordele som en smartphone. ”Standard Mode” minder derimod mere om en klassisk Android opsætning – dog forbedret med Doros signaturelementer som store, kontrastfyldte ikoner og tekst samt en ”Jeg vil-knap”, der fungerer som genvej til mange funktioner.

Doro 8035 kommer også med Team Viewer-funktionen, der tillader fuld fjernadgang til telefonen for fx pårørende. Smartphonens indstillinger kan også administreres via mydoromanager.com, hvor et familiemedlem kan sidde ved egen computer og fx skrue up for lyden eller lave backup af billeder. Doro 8035 er selvfølgelig fuldt integrerbar med SmartCare by Doro.

En klaptelefon med smart-funktioner
Endelig lancerer Doro i dag også en ny klaptelefon, Doro 7060. Den er begyndelsen på en ny generation af smarte og brugervenlige 4G-mobiltelefoner med VoLTE-support, der imødekommer flytningen fra 3G- til 4G-netværk. Den nye telefon har en stor hovedskærm i farver på 2,8 tommer samt et udvendigt farvedisplay på 1,44 tommer, så man kan se, hvem der ringer uden at åbne telefonen. Doro 7060 er en såkaldt ”smart feature phone”, da den muliggør brugen af flere populære apps. Klaptelefonen har store og godt adskilte trykknapper og en direkte genvej til kameraet. Som en lang række af Doros andre modeller, har Doro 7060 også den velkendte alarmknap på bagsiden og fjernadgang for pårørende via mydoromanager.com.